מעלתה של ארץ ישראל היא רק עם תורה

בס"ד

מעלת של ארץ ישראל כידוע גדולה מאד, וכפי שנאמר בפסוק: "ארץ אשר ה' אלוקיך דורש אותה, תמיד עיני ה' אלקיך בה, מראשית השנה ועד אחרית שנה". (דברים י"א, י"ב)

חז"ל לימדונו ש"ישיבת ארץ ישראל שקולה כנגד כל מצות שבתורה". (תוספתא מסכת עבודה זרה פרק ה', הלכה ב')

ובגמרא במסכת כתובות (דף ק"י ע"ב) כתוב: "לעולם ידור אדם בארץ ישראל, אפילו בעיר שרובה עובדי כוכבים, ואל ידור בחו"ל ואפילו בעיר שרובה ישראל, שכל הדר בארץ ישראל דומה כמי שיש לו אלוה וכל הדר בחוצה לארץ דומה כמי שאין לו אלוה, שנאמר (ויקרא כ"ה, ל"ח) 'לתת לכם את ארץ כנען להיות לכם לאלקים'. וכל שאינו דר בארץ אין לו אלוה? אלא לומר לך כל הדר בחו"ל כאילו עובד עבודת כוכבים".

ארץ ישראל היא אחת מהמתנות היקרות שהקב"ה נתן לעם ישראל, כפי שמובא בגמרא: "רבי שמעון בן יוחאי אומר שלש מתנות טובות נתן הקדוש ברוך הוא לישראל... תורה וארץ ישראל והעולם הבא". (מסכת ברכות דף ה' ע"א)

ב"ילקוט שמעוני" (ח"ב תתל"ג) מצאנו כתוב: "מי נושא עוונם? הארץ אשר הם יושבים עליה, שנאמר 'העם היושב בה נשוא עוון' – הרי החיים. ומנין אף המתים? תלמוד לומר 'וכפר אדמתו עמו'... אשריהם יושבי ארץ ישראל שאין להם לא חטא ולא עוון, לא בחיים ולא במתים".

וב"ספרי" נאמר: " כל הדר בארץ ישראל וקורא קריאת שמע שחרית וערבית ומדבר בלשון הקודש, הרי הוא בן עולם הבא". (פרשת האזינו  ל"ב, מ"ג)

לאור האמור, עלינו להבין כיצד יתכן שהמרגלים אותם שלח משה לתור את הארץ, כשהם חזרו, הם הוציאו את דיבת הארץ ודיברו על גנותה של ישראל, כיצד יתכן שנסתמו עיניהם מלראות את המעלות הנפלאות של ארצנו הקדושה?

רבי יעקב ניימן זצ"ל מסביר את העניין באופן נפלא. הוא אומר שכשהמרגלים טענו שלארץ ישראל יש את החסרון של "ארץ אוכלת יושביה" ושאר החסרונות, הם אמרו את האמת, הם אכן ראו את מציאות חסרונות אלו. הסיבה שארץ ישראל באותו זמן הייתה במצב רע כזה, הייתה משום שזה היה טרם כניסתם של עם ישראל לארץ ישראל, שזה אומר, שעדיין לא הייתה תורה בארץ באותה תקופה. כשאין תורה בארץ ישראל, גם מעלותיה של ישראל לא באות לידי מימוש.

הדבר משול לדברי הרב ניימן זצ"ל לבית שכל חלונותיו אטומים ולא נכנס אוויר לבית. מי שיכנס לבית, אם חכמה תהיה חסרה לו, הוא יטען שחסרון הבית כה גדול, עד כדי כך שהוא אינו ראוי למגורים. אי אפשר לחיות בבית עם מחנק כה גדול. אך כשיכנס החכם לבית, מיד הוא יבין את אשר לפניו, הוא יבין שהמחנק המורגש בבית נובע רק מכך שלא פחתו את חלונות הבית, וברגע שהחלונות יפתחו ויכנס אויר טוב לבית, וגם אור יחדור פנימה, הרי בית זה יהיה בית נפלא למגורים, בית מרווח ונעים.

כך היא גם ארץ ישראל. האויר הטבעי של ארץ ישראל הוא התורה הקדושה. אם חלילה לא לומדים תורה בארץ ישראל, אין כאן אויר טוב והחיים נעשים כאן קשים, אך כשעם ישראל יושב בארץ ולומד תורה, יש בארץ אויר טוב ונפלא, יש כאן ברכה מרובה, ויכולים אנו להנות משלל מעלותיה הגדולות של ארצנו הקדושה.