השוחד שבתוך האדם

בס"ד

כשבאים שני אנשים אשר אי הסכמה שורר ביניהם לעמוד לדין. ידוע האיסור שיש על הדיין לקחת שוחד. איסור זה נכתב בתורה בספר דברים בתחילת פרשת שופטים: "ולא תיקח שוחד, כי השוחד יעור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים".

גם בתוך נפשו של האדם פעמים רבות עומדים שני רצונות מתנגדים, מצד אחד האדם רוצה דבר מסויים ומצד שני הוא מבין שזה לא טוב עבורו ועל כן יש לו גם רצון להמנע מאותו דבר. דוגמאות לשני רצונות מתנגשים ישנם לרוב, וכל אדם שיתבונן, ישים לב שבכל יום מתעוררים בו שני רצונות כאלו.

מה עושים שני הרצונות הללו, הרי לעמק השווה אין הם מסוגלים להגיע? הם הולכים לדיין, לשופט, ומי הוא אותו דיין ושופט? זה השכל. תפקידו של השכל הוא להכריע בין שני הרצונות ולהסיק איזה רצון יותר טוב עבור האדם ומה נכון לעשות.

אך בשלב זה עולה בעיה גדולה: אחד הרצונות, על פי רוב הרצון הלא טוב, אשר בשמו הידוע הוא נקרא יצר הרע, שולח שוחד לשכל על ידי טענות שונות, הוא טוען שרווח גדול יקבל האדם אם יוחלט ללכת על פיו: הנאות, ריגושים, כבוד, כסף וכו' וכו'. השכל שהוא בעצם חלק מאותו אדם לו מובטחים הבטחות אלו, ולכן מיד מתפתה לרווחים הגדולים שמציע לו היצר הרע, וה"פסק דין" ניתן בצורה שגויה ובלתי אחראית.

תהליך שכזה הקורה בתוך נפשנו הוא המקור לכל הצרות, הנפילות ואי ההצלחות.

כיצד נצליח להתגבר על אותו רצון שלילי ולא נגרר אחרי השוחד וכל ה"פרסים" המוצעים לנו על ידי היצר? כיצד לא ניתן לשכל להחלש ולהכנע לאותו רצון?

בראש ובראשונה יש להרבות בלימוד תורה – "בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין" אומרים חז"ל.

בנוסף לכך יש להתחזק באמונה שתכלית החיים הם חיי הנצח ולא החיים העכשויים, שהליכה אחרי רצונות היצר הורסת לאדם את קומתו הרוחנית ומחלישה אותו נפשית. ומאידך, ההתגברות על הרצונות השליליים תזכה את האדם להתקדם עוד שלב לעבר חיים נעלים, מלאי סיפוק והנאה פנימית אמיתית, ותכשיר אותו לקראת חיי תענוג לנצח, לעד ולעולמי עולמים.

חשוב מאד גם להתפלל ולהתחנן לפני בורא עולם, שלא נסור אחרי יצרנו הרע, שנצליח תמיד ללכת רק אחרי יצרנו הטוב, ונקיים בשלמות את הכתוב בתורה: "העידתי בכם היום את השמים ואת הארץ, החיים והמות נתתי לפניך, הברכה והקללה, ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך".