תשובה מעומק הגלות

בס"ד
  
כל מי שמנסה בזמנינו להתעלות ברוחנית, לעבוד את הקדוש ברוך הוא וללכת בדרכיו, יודע שעליו לעבור ניסיונות רבים, והמשימה דורשת מסירות ונחישות. מי שדבק במשימה, ולא נשבר מקשיים ונפילות, זוכה להרגשות מרוממות ונשגבות, שמי שלא חווה אותם, לא יוכל להבינם, וגם את אחריתו לנצח, עין לא ראתה.

אך לצערנו, ישנם רבים המרגישים שהניסיונות קשים מדאי, שאין להם סיכוי להצליח, ושההתעלות מהם והלאה, ואזי פורשים הם מכל ההשקעה, וצוללים בתהומות החומר והתאוה. ישנם אף המרחיקים לכת, ומתקשים אפילו להאמין שאפשר וגם סביר, שהמשיח יבוא בקרוב.

בתורה, בפרשת ואתחנן (פרק ד', כ"ה-ל"א), מובאים פסוקים היכולים לחזק את אותן נפשות ולהפיח בהן רוח חיים. נתבונן בפסוקים, ונמלא את לבנו בתקווה חדשה.

ראשית נביא את הפסוקים המתארים את תקופת הגלות הקשה, את הירידה הרוחנית שרואים בזמנינו, את ההתערבבות התרבותית שנוצרה בין ישראל לעמים ואת הסגידה לאלילי החומר:

"כי תוליד בנים ובני בנים ונושנתם בארץ, והשחתם ועשיתם פסל תמונת כל, ועשיתם הרע בעיני ה' אלקיך להכעיסו. העידתי בכם היום את השמים ואת הארץ כי אבד תאבדון מהר מעל הארץ אשר אתם עברים את הירדן שמה לרשתה, לא תאריכן ימים עליה כי השמד תשמדון. והפיץ ה' אתכם בעמים, ונשארתם מתי מספר בגוים אשר ינהג ה' אתכם שמה. ועבדתם שם אלקים מעשה ידי אדם עץ ואבן אשר לא יראון ולא ישמעון ולא יאכלון ולא יריחון". 

במצב כזה ירוד, מי יכול לעלות על הדעת שיכולה עוד להיות תקומה לעם ישראל, שהיהודי יוכל מתוך שפלות כה גדולה להתעלות ולהגיע לפסגות רוחניות. אך התורה מגלה לנו, שהדבר כן אפשרי, הבה נראה את המשך הפסוקים:

"ובקשתם משם את ה' אלקיך ומצאת, כי תדרשנו בכל לבבך ובכל נפשך. בצר לך ומצאוך כל הדברים האלה באחרית הימים, ושבת עד ה' אלקיך ושמעת בקלו. כי אל רחום ה' אלקיך, לא ירפך ולא ישחיתך ולא ישכח את ברית אבתיך אשר נשבע להם".

הנה לנו הבטחה מפורשת, שאחרית ישראל לטובה, ולמרות הגלות הקשה, מובטח להם ישראל לשוב עד השם אלוקם.

אך השאלה שאמורה להשאל היא, אם כה רחוקים אנו מהשם יתברך, איך נגיע אליו, איך נדבק בו?

התשובה לשאלה זו טמונה במילים הנזכרות שכתבה התורה: "ובקשתם משם את ה' אלקיך ומצאת כי תדרשנו בכל לבבך ובכל נפשך". באיזה שלב תתחילו לבקש את השם? לא אחרי שתהיו חזקים בתורה, אלא עוד "משם", מאותו בור תחתיות, מאותה ירידה רוחנית עמוקה, משם, כבר תוכלו לבקש את השם, וזאת משום השם נמצא איתנו כידוע גם במקומות הכי נמוכים. ואם באמת נבקש ונדרוש את השם בכל לבנו ונפשנו, נזכה לעשות תשובה אמיתית, נזכה להתענג את השם ולחזות בנועם השכינה.

מובטח להם לישראל שיעשו תשובה בסוף הגלות, כמובא בדברי חז"ל, ובעזרת השם ההבטחה הזו עומדת להתקיים בקרוב.