תשעה באב נקרא מועד, הכיצד?

בס"ד

במגילת איכה נאמר "קרא עלי מועד", ולומדים מכך שתשעה באב נקרא "מועד" , כמו שהחגים נקראים מועדים, ולכן גם לא אומרים בתפילה של תשעה באב "תחנון", כשם שלא אומרים תחנון במועדים. (שולחן ערוך, סימן תקנ"ט)

הדבר תמוה, הרי תשעה באב הוא יום הפוך מהמועדים - מהחגים, תשעה באב הוא יום של אבל, ומדוע הנביא קורא לו מועד?

ההסבר לעניין זה הוא כך:

מטרת המועדים היא כדי לקרב אותנו לאבינו שבשמים. ההתרוממות הרוחנית והשמחה שחש כל מי שלב של ישראל פועם בקרבו, משרה על האדם קדושה ורצון להדבק יותר ויותר בקדוש ברוך הוא.

אך ישנה עוד דרך להעצים את השאיפות שלנו לדבקות בקדוש ברוך הוא ולהתעלות רוחנית, דרך שהיא בעצם הפוכה מהדרך שהמועדים מקנים לנו, אך היא דרך שיכולה לפעול הרבה בנפש האדם.

הדרך הזו, השניה, היא הדרך של הצער והאבלות על החורבן. כשאדם מלא בצער על הגלות, ומבין עד כמה רע ומר הוא לעזוב את הקדוש ברוך ולהתרחק ממנו, אז זיק תקווה לשינוי מופיע במוחו, ושאיפה חזקה לטפס לרום הקדושה נבנית בנפשו.

כמו כן, כשאדם בצער על הגלות והירידות הרוחניות, הרצון להמשיך ולדבוק בחומר, להפיק סיפוקים מתאוות ולמשוך הנאות מחויות גשמיות, פוחתים בו במידה ניכרת. הוא מרגיש איך שכל ה"עולם הזה" המוצע לפניו, רק מזיק לו ומפחית לו את השמחה הפנימית והאמיתית. ומכיון שככל שאדם פורש יותר מהגשמיות, כך מתקרב הוא יותר לרוחניות, תכלית הבריאה ומקור השמחה, תועלת רוחנית עצומה יוכל אדם לקבל מהאבלות על החורבן, ומכאן ואילך חייו יהיו בדרגה גבוהה מהדרגה שהייתה לו עד כה.

תשעה באב, זהו היום שבו אנו מרגישים בשיא העוצמה את הגלות, את ה"ריחוק", ולכן דווקא מיום שכזה אפשר להתקרב מאד לשם יתברך, ולהתמלא בשאיפות אמיתיות, וכפי שהוסבר.

אם כן, אין יותר תמיהה, מדוע היום הזה נקרא "מועד" כיתר החגים, משום שגם היום הזה מקרב אותנו לאבינו שבשמים, ממש כמו שהחגים מקרבים אותנו, רק שאותה התקרבות נעשית בדרך שונה.

המשיח כידוע, נולד בתשעה באב, משום שמתוך צער של אבלות, חייב להופיע אור גדול, ודווקא ביום הזה, שנחשב ליום האבלות הכי קשה, צריך לצמוח האור הכי גדול,  ולכן המשיח נולד ביום זה. בביאת המשיח והופעת הגאולה השלמה, נזכה לקירבה המושלמת לבורא יתברך.

עלינו לשים לב שהאבלות של היום הזה, לא תשאיר אותנו באותו מקום רוחני שהיינו קודם, אלא שאותה אבלות תדחוף אותנו כלפי מעלה, תרומם את השאיפות שלנו, תגביה את הקדושה שלנו ותביא אותנו במהרה לגאולה השלמה, אמן ואמן!