בס"ד
מי מאתנו לא ישמח לקבל מתנה, ובמיוחד כשמדובר במתנה יוקרתית ונחשקת.
האמת, כל שבוע כל יהודי זכאי לקבל מתנה נפלאה שאין כדוגמתה. למתנה
הזו קוראים שבת קודש.
חכמינו ז"ל לימדו אותנו שהקדוש ברוך הוא אמר למשה רבנו כך:
"מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה, ואני מבקש ליתנה לישראל, לך והודיעם" (מסכת שבת
דף י' ע"ב).
מדוע השבת נתייחדה בכך שהיא נקראת מתנה טובה, מה שלא מצאנו במצוות
אחרות?
אפשר להסביר שהטעם הוא משום שהשבת פרוסה על כל מהלך החיים שלנו.
השבת מזרימה לכל השבוע שפע והצלחה, ממלאת את כל החיים בקדושה ובטהרה, בונה
את האמונה ומעניקה לאדם את הזכות להחשב כבן של מלך, על כל המשתמע מכך.
אדם החפץ לראות ברכה אמיתית במעשה ידיו, ברכה היונקת ממקור הקדושה,
חייב להיות קשור לשבת – "מקור הברכה", ורק משם יוכל הוא לקבל את חפצו.
בזוהר הקדוש (פרשת יתרו, פ"ח ע"א) נאמר שכל הברכות שלמעלה
ומטה תלויות ביום השביעי.
ורבי יוסף גיקטליה, אחד מגדולי המקובלים בדורות הקדומים, אומר שהשבת
היא מקור כל השפע וכל הטובה לכל
ימות החול. (מובא בספר ראשית חכמה,
שער הקדושה, ב', כ"ו)
אחד מצדיקי הדורות שחיו עוד לפני מלחמת העולם השניה, היה רבי ישראל
מאיר מראדין זצ"ל, המכונה בפי כל ה"חפץ חיים". כשהיו באים אליו אנשים שלא שומרים שבת לבקש ברכה, הוא לא הסכים לברך
אותם, משום שהוא אמר: איך אני יכול לברך את מי שלא שומר שבת, הרי כל הברכה תלויה בשבת, ומניין יהיה כח לברכה לחול עליהם.
מתנה עצומה זו, רק עם ישראל זכו לה, וכפי שאנו אומרים בתפילת שחרית
לשבת: "ולא נתתו ה' אלוקינו לגויי הארצות, ולא הנחלתו מלכנו לעובדי פסילים,
וגם במנוחתו לא ישכנו ערלים, כי לישראל עמך נתתו באהבה, לזרע יעקב אשר בם
בחרת".
בואו נשקיע במתנה הנפלאה הזו, נשמור את השבת, נכבד אותה כראוי, נשמח
בה ונתעלה על ידה לפסגת מרומים.