בס"ד
רבים מאתנו מחפשים אחר הזדמנויות לקבל ברכה. יש הולכים לצדיק לבקש
ברכה, יש מבקשים ברכות מחברים ויש התרים אחר סגולות רבים ומגוונים.
ובכל זאת, במקרים רבים הברכה לא מתקיימת, השפע ממאן להגיע והאכזבה
מתנחלת בלב.
מדוע זה כך, וכי באמת לברכה אין מספיק כח?
הסברים רבים ניתן לתת לכך, אך במאמר זה נתמקד על הנלמד מפרשת השבוע,
פרשת בלק:
אחת מאמרותיו של בלעם הרשע על עם ישראל הייתה "כי לא נחש
ביעקב" (במדבר כ"ג, כ"ג). רש"י מפרש זאת כך: "כי ראויים
הם (עם ישראל) לברכה, שאין בהם מנחשים וקוסמים".
נמצינו למדים שעם ישראל אכן ראוי לברכה, אך זאת בזכות כך שאין בהם
מנחשים וקוסמים.
להיות קוסם או מנחש זהו איסור של ממש לפי התורה, כפי שכתוב בספר דברים
פרק י"ח, פסוק י': "לא ימצא בקרבך... קוסם קסמים, מעונן ומנחש
ומכשף".
הרמב"ם (בהלכות עבודה זרה פרק י"א) מסביר מהו קוסם, ואלו
דבריו: " איזהו קוסם? זה העושה מעשה משאר המעשיות כדי שישום
ותפנה מחשבתו מכל הדברים, עד שיאמר דברים שעתידים להיות. ויאמר דבר פלוני עתיד
להיות או אינו הווה, או שיאמר שראוי לעשות כן והזהרו מכך. יש מן הקוסמין שמשמשים
בחול או באבנים, ויש מי שגוהר לארץ וינוע וצועק, ויש מי שמסתכל במראה של ברזל או
בעששית ומדמיין ואומרים, ויש מי שנושא מקל בידו ונשען עליו ומכה בו עד שתפנה
מחשבתו ומדבר הוא שהנביא אומר עמי בעצו ישאל ומקלו יגיד לו".
מנחש, אומר הרמב"ם (שם) הכוונה ל"אלו שאומרים
הואיל ונפלה פתי (לחמי) מפי או נפל מקלי מידי, איני הולך למקום פלוני היום, שאם
אלך אין חפציי נעשים. הואיל ועבר שועל מימיני איני יוצא מפתח ביתי היום ,שאם אצא
יפגעני אדם רמאי... וכן המשים סימנים לעצמו אם יארע לי כך וכך אעשה דבר פלוני ואם
לא יארע לי לא אעשה, כאליעזר עבד אברהם, וכן כל כיוצא בדברים האלו הכל אסור".
המכנה המשותף של המנחשים והקוסמים הוא שמדובר על אנשים שלא סומכים על
ההנהגה של הבורא, על הרצון האלוקי המתגלה בבריאה. אנשים אלו חושבים שעל ידי חיבור
לכוחות מיסטיים למיניהם וניסיון לנבא דרכם את הבאות, יוכלו הם לנווט את החיים
כרצונם ולפי הלך רוחם. הצווי האלוקי "תמים תהיה עם השם אלוקיך" (דברים י"ח,
י"ג) זר ללבם.
גישה כזו, סותמת את מקורות השפע וגורמת לברכה לחזור ריקם.
חיבור לברכה הוא חיבור למשהו הרבה יותר גבוה מניחוש, מקסם, מעצה של גורו, מתקשור עם ישויות ומיכולתיו של מדיום. חיבור לברכה הוא חיבור לשפע אלוקי, שפע היורד מגבהי מרומים, הרבה למעלה מהנזכר, והוא יורד היישר לתוך עולמנו.
חיבור לברכה הוא חיבור למשהו הרבה יותר גבוה מניחוש, מקסם, מעצה של גורו, מתקשור עם ישויות ומיכולתיו של מדיום. חיבור לברכה הוא חיבור לשפע אלוקי, שפע היורד מגבהי מרומים, הרבה למעלה מהנזכר, והוא יורד היישר לתוך עולמנו.
אם כך, אם אתה רוצה שהברכה שהתברכת בה תתקיים, בטל עצמך לרצון הבורא, תודה
לו על כל שקורה לך בחיים, ותסמוך עליו לגבי מה שקשור לעתיד, הוא תמיד יוביל אותך
בדרך הכי טובה בשבילך.
אי אפשר שלא לחתום מאמר זה
מבלי להביא לפחות מאמר חז"ל אחד נוסף, המלמדנו מהו הכלי השלם לקבלת
הברכה, וזה לשון רבותינו" לא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה, אלא
השלום". אך על השלום וחשיבותו נשתדל בעזרת השם להרחיב בפעם אחרת, אם ירצה
השם.
הבה נסלק את המסכים, נפתח את הסתימות, ונזכה להתברך בברכות איתנות,
ולקבל את השפע היורד ממרומים.